Питання: чи можна притягати водія підприємства до адміністративної відповідальності за відсутність у нього товаро-транспортної накладної на вантаж, що перевозиться?
Автор: Ігор Шевчук, юрист
Видання в якому опубліковано: Ліга Закон
Дата підготовки матеріалу: 2014-09-24
Відповідь:
Для відповіді на поставлене запитання спочатку потрібно з’ясувати два суміжних питання:
1) чи зобов’язаний водій мати при собі товаро-транспортну накладну (далі – ТТН) на вантаж, що перевозиться?
2) чи мають працівники Державної автомобільної інспекції (далі – ДАІ) взагалі повноваження перевіряти наявність ТТН?
Щодо першого питання. Відповідно до Постанови КМУ №207, що регламентує перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні передбачено дві ситуації, за яких водій має мати у наявності ті чи інші документи на вантаж:
1) водій підприємства здійснює перевезення вантажу на договірних умовах;
2) водій підприємства здійснює перевезення вантажу для власних потреб.
За першої ситуації наявність ТТН у водіє є обов’язковою умовою перевезення вантажу.
За другої умови наявність ТТН не є обов’язковою умовою, але у водія має бути накладна або інший документ, який підтверджує право власності на вантаж.
Щодо другого питання. Відповідно до роз’яснювального Листа МВС №4/3-4759[1] в якому зазначено, що згідно положень частини другої ст.16 Закону «Про дорожній рух» водій транспортного засобу зобов’язаний мати при собі та на вимогу працівників міліції пред’явити для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, страховий поліс (сертифікат) про укладання договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та ліцензійну картку на автомобільний транспортний засіб у разі надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів.
Аналогічні вимоги до водія транспортного засобу визначені положеннями п.2.1 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ № 1306.
У Листі МВС №4/3-4759 також зазначається, що згідно положень п.21 ст. 11 Закону «Про міліцію» працівникам міліції для виконання покладених на них обов’язків надається право перевіряти у водіїв посвідчення водія та реєстраційний документ на транспортний засіб і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам, наявність поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), а у випадках, передбачених законодавством, ліцензійної картки на транспортний засіб.
Згідно з п.11 Правил[2], основним документом на перевезення вантажів є ТТН. Таким чином, під товаро-транспортними документами розуміється саме ТТН.
Аналізуючи роз’яснювальний Лист МВС №4/3-4759 можна дійти висновку, що у працівників ДАІ є можливість перевіряти у водіїв наявність ТТН, хоча, ані п.2.1. Правил дорожнього руху[3], ані ст.16 Закону «Про дорожній рух» не зобов’язують водія транспортного засобу мати при собі ТТН, але, якщо водій здійснює перевезення вантажу на договірних умовах, то обов’язок щодо наявності ТТН випливає з п.1 Додатку до Постанови КМУ №207.
Листом МВС №4/3-4759 не деталізуються особливості повноважень працівників ДАІ щодо перевірки ТТН у водіїв, що здійснюються перевезення вантажу, однак вони існують і це суттєво впливає на зміст таких повноважень. Відповідно до Листа МВС №10802[4] встановлено, що перевірка відповідності вантажу наявним документам здійснюється у випадках проведення загальнодержавних операцій, метою яких є захист національних інтересів держави. Законодавство не деталізує поняття загальнодержавних операцій ДАІ та не визначає порядок їх проведення, а отже, важко визначити, коли саме у працівників ДАІ з’являються повноваження щодо перевірки ТТН, однак п.7.3. Інструкції[5] вказує, що відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним та іншим документам перевіряються в разі проведення спільних з іншими службами ОВС заходів. Таким чином, є логічним, що у таких операціях має бути задіяно, як мінімум, два органи внутрішніх справ.
Не залежно від того, що інспектори ДАІ у деяких випадках мають повноваження перевіряти ТТН, водії завжди зобов’язанні мати їх при собі, а працівники ДАІ, у разі відсутності у водія ТТН під час перевезення вантажу для власних потреб, не можуть застосовувати санкції, оскільки, по-перше, у водія не має обов’язку мати її (ТТН) у наявності за такого типу перевезення, по-друге, у ст.126 КУпАП такий документ як ТТН у диспозиції даної норми не передбачений.
Таким чином водії мають пред’являти ТТН лише у разі перевезення вантажу на договірних умовах.
Якщо під час перевезення вантажу на договірних умовах ТТН у водія відсутній — працівники ДАІ можуть притягти водія до адміністративної відповідальності на підставі порушення ним (водієм) Правил2 перевезення вантажів за ст.122 КУпАП.
Висновок: працівники ДАІ можуть притягти водія підприємства до адміністративної відповідальності за відсутність ТТН, але у чітко визначених законом ситуаціях, коли наявність ТТН у водія є обов’язковою умовою здійснення перевезення вантажу.
Нормативна база:
КУпАП
Кодекс України від 07.12.1984 р. №8073-X «Про адміністративні правопорушення»
Закон «Про міліцію»
Закон України від 20.12.1990 р. №565-XII
Закон «Про дорожній рух»
Закон України від 30.06.1993 №3353-XII
Постанова КМУ №1306
Постанова Кабінету Міністрів України «Про Правила дорожнього руху» від 10.10.2001 року №1306
Постанова КМУ №207
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні» від 25.02.2009 року №207
[1] Лист МВС від 18.04.2013 №4/3-4759 «Щодо надання роз’яснення можливості перевірки працівником ДАІ подорожнього листа та притягнення водія транспортного засобу до адміністративної відповідальності за відсутність такого листа»;
[2]Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджені Наказом Мінтрансу від 14.07.1997 №363;
[3]Правила дорожнього руху затверджені Постановою КМУ від 10.10.2001 №1306;
[4]Лист МВС від 29.12.2006 №10802 «Про права працівників міліції щодо зупинки та перевірки транспортних засобів»;
[5]Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС затверджена Наказом МВС від 27.03.2009 №111;
Переглядів: 7950
Маєте коментар? Напишіть мені!