Питання: у чому полягають умови перевірки шкідливих викидів вихлопних газів на транспортних засобах, що використовуються на території України?
Автор: Ігор Шевчук
Видання в якому опубліковано: "Ліга Закон"
Дата підготовки матеріалу: 2012-03-26
Питання: у чому полягають умови перевірки шкідливих викидів вихлопних газів на транспортних засобах, що використовуються на території України?
Відповідь: Для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об'єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища.
Відповідно до ДСТУ 4277-04 «Норми і методи вимірювання вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, що працюють на бензині або газовому паливі» для кожного типу пересувних джерел шкідливих викидів, що експлуатуються на території України, встановлюються нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів цих джерел, які розробляються з урахуванням сучасних технічних рішень щодо зменшення утворення забруднюючих речовин, зниження рівнів впливу фізичних факторів, очищення відпрацьованих газів та економічної доцільності.
Гранично допустимий викид - це маса шкідливої речовини, яка не повинна перевищуватися під час викиду в атмосферу за одиницю часу.
Вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів визначають під час роботи двигуна в режимі холостого ходу для двох частот обертання колінчастого вала (далі - вала) - мінімальної (nмін) і підвищеної (nпідв), що встановлені виробником.
Якщо значення цих частот не встановлено підприємством-виробником у технічних умовах чи документах з експлуатації автомобіля, то перевірку здійснюють за nмін = 800хв-1 ± 100хв-1 і nпідв = 2200 хв-1 ± 100 хв-1.
Перевірку автомобілів, які працюють на бензині в режимі підвищеної частоти обертання здійснюють лише в разі обладнання двигуна карбюратором.
Контролювання вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів здійснюють:
а) на підприємствах, які експлуатують та обслуговують автомобілі - під час технічного обслуговування, після ремонту чи регулювання агрегатів, систем і вузлів, що впливають на вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах, під час вибіркових перевірок автомобілів, а також на вимогу водіїв;
б) на підприємствах технічного обслуговування і ремонту автомобілів - під час технічного обслуговування автомобілів, після ремонту систем і вузлів, що впливають на вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах, а також на вимогу власників автомобілів;
в) на підприємствах, які виготовляють двигуни і автомобілі - під час випробовування готової продукції;
г) під час сертифікаційних випробовувань та технічного нагляду за сертифікованою продукцією;
д) під час державних технічних оглядів автомобілів;
е) під час перевірки автомобілів у дорожніх умовах.
Вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів не обладнаних системами нейтралізації відпрацьованих газів (далі - нейтралізатори), не повинен перевищувати межі наведені у таблиці 1.
Для автомобілів, які проходять обкатку (пробігом до 3000 км), допустимий вміст вуглеводнів у відпрацьованих газах збільшується на 20% порівняно з даними таблиці 1.
Гранично допустимий вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, не обладнаних нейтралізаторами
(таблиця 1):
Пальне, на якому працює двигун |
Частота обертання |
Оксид вуглецю, об’ємна частка, % |
Вуглеводні, об’ємна частка, млн-1, для двигунів з числом циліндрів |
|
до 4, включно |
більше ніж 4 |
|||
Бензин |
nмін |
3,5* |
1200 |
2500 |
nпідв |
2,0 |
600 |
1000 |
|
Газ природний |
nмін |
1,5 |
600 |
1800 |
nпідв |
1,0 |
300 |
600 |
|
Газ нафтовий зріджений |
nмін |
3,5 |
1200 |
2500 |
nпідв |
1,5 |
600 |
1000 |
* Для автомобілів, виготовлених до 1 жовтня 1986 р., допустимий вміст оксиду вуглецю становить 4,5%.
Вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, які працюють на бензині й обладнані нейтралізаторами, не повинен перевищувати межі наведені у таблиці 2.
Автомобілі, які можуть працювати на двох видах пального, при чому одна із систем живлення двигуна є основною, друга – резервною, перевіряють лише за роботи на основному пальному.
Під час контролю, автомобіль перевіряють на тому пальному, на якому він працював у момент перевірки.
Гранично допустимий вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, обладнаних нейтралізаторами (таблиця 2):
Частота обертан-ня |
Автомобілі з окиснювальними нейтралізаторами |
Автомобілі з трикомпонентними нейтралізаторами |
||
Оксид вуглецю, об’ємна частка, % |
Вуглеводні, об’ємна частка, млн-1 |
Оксид вуглецю, об’ємна частка, % |
Вуглеводні, об’ємна частка, млн-1 |
|
nмін |
1,0 |
600 |
0,5 |
100 |
nпідв |
0,6 |
300 |
0,3 |
100 |
Стандартизація димності автомобілів з дизельними двигунами дещо відрізняється. Відповідно ДСТУ 4276-04 «Норми і методи вимірювань димності у відпрацьованих газах автомобілів з дизелями або газодизелями» основним показником димності, який нормується, є натуральний показник ослаблення світлового потоку К, допоміжним - коефіцієнт ослаблення світлового потоку N.
Димність автомобілів (двигунів), офіційно затверджених під час сертифікації за ДСТУ UN/ECE R 24-03 (Правилами ЄЕК ООН №24-03), не повинна перевищувати значень, що вказані в документі про сертифікацію або наведені заводом-виробником на знаку офіційного затвердження типу транспортного засобу для режиму вільного прискорення.
Димність автомобілів (двигунів), не сертифікованих за ДСТУ UN/ECE R 24-03, не повинна перевищувати значень, наведених у таблиці 3.
Будова, конструкція і якість виготовлення та складання агрегатів, вузлів і деталей автомобіля, що впливають на димність, повинні забезпечувати виконання вимог цього стандарту протягом усього строку експлуатації, за умови виконання правил експлуатації і обслуговування, зазначених у документах з експлуатації, які додають до автомобіля.
Таблиця 3:
Об’єкт випробовування |
Гранично допустимий натуральний показник ослаблення світлового потокуКдоп, м-1 |
Гранично допустимий коефіцієнт ослаблення світлового потоку Nдоп, % |
автомобілі з дизелями: |
|
|
без наддуву |
2,5 |
66 |
з наддувом |
3,0 |
73 |
автомобілі з газодизелями: |
|
|
без наддуву |
1,7 |
52 |
з наддувом |
2,0 |
58 |
Юрист
Адвокатського об’єднання
Адвокатська фірма «Єфімов та партнери» І.В. Шевчук
Переглядів: 6644
Маєте коментар? Напишіть мені!